CEZARINA ADAMESCU-MUGURI POETICI AȘTEPTÂND PRIMĂVARA VEȘNICĂ


Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni în picioare şi text



Este știut: poetul a fost și este, din totdeauna, un neînțeles. Până să-l înțeleagă lumea, mai întâi trebuie să se înțeleagă pe sine, lucru care nu se întâmplă întotdeauna. Limbajul său liric, uneori de nedescifrat, așa cum se întâmplă în poezia modernă, se cere limpezit de către poet, pentru a avea acces toți doritorii. Ana Pleșa a decis să destăinuie și să descifreze ”Fantezia inimii / Durerea unei lumi neînțelese de nimeni” – așa cum afirmă, chiar din prima poezie, autoarea. (Fantezia inimii...) Adică, acele intime ”rătăciri strânse cu dor / într-un timp tulburător, / neiertător, / trecător / prin univers fără pas / fără mers, / doar suflet ireal, neconcret” (Fantezia inimii). Iubirea pentru poetă nu este altceva decât ”o clipă în infinit/ lâng-un vis nelumit” (Știi că mi-e dor...?!) Și mai poate fi un ”ceas cu petale de vise”, ori ”sensul eternei povești” (Știi că mi-e dor...?!) Unele poezii imită cântecul baladesc, cu vers scurt, legănat, elegiac, plin de nostalgie.

Taina iubirii e împărtășită fiecăruia dintre cei doi, de fapt, ei își împărtășesc unul altuia acest sublim sentiment, rostuind ”cuvintele, șoapte dulci” așa cum numai îndrăgostiții știu, îndeobște. Așteptând ca ”într-o zi.../ când vom fi singuri / amândoi pe pământ” să se dezlege toate neînțelesurile, într-un loc anume,”la un capăt de stea / unde lumea e doar a mea și a ta” (Într-o zi). Cu adevărat, pentru îndrăgostiți, lumea e numai a lor,  și numai ei pot gusta ”cafeaua clipelor de nea” (Regret că nu neam potrivit). Și doar atunci, ”Aș vrea cuvântul nenuntit / Să ne unească pentru a fi” (Regret că nu ne-am potrivit). Speranța că într-o zi, Dumnezeu îi va întrupa într-un singur cuvânt. Și dacă nu pe pământ, sigur în cer. O poezie sumbră, de o tristețe adâncă, este intitulată: ”Venin” și e aproape greu de suportat asemenea gânduri, picurate în inimă, precum picăturile de ploaie bacoviene care inundă totul: ”Venin din cerul gri, / venin din suflet rătăcit / venin din dorul meu iubit / venin din timpul ce-a dormit / venin din soare, dor de dus, / venin din timpul ce s-a spus / venin pe roata vieții toată / ce plata-și face printr-o moarte. / Venin din lacrimi și din dor, / Venin din suflet călător, / venin din ochii mei cei mici / venin din suflet rătăcit! / Venin pe drumul vieții mele, / Venin ca picur gri din stele, / Venin pe cruce dor trecut / venin de dor necunoscut.” Amărăciunea, spleenul, deznădejdea izvorăsc precum apa mâloasă din pământul inundat, până și din dorul cel iubit, până și din soarele care te îndeamnă la plecare, la evadare din spațiul apăsător al disperării. Și roata vieții picură venin. Dar iată că veninul din poezia anterioară, este îmblânzit cu manifestările dragostei: ”Sărută-mă ca și când.../ am fi noi doi un singur gând, / sărută-mă de la gât / să-mi simt sânii tremurând. / Sărută-mă în primii zori / sau iubirea în culori, / sărută-mă fremătând / dor uitat de un cuvânt, / sărută-mă trecător / dar nu un sărut temător.../ Sărută-mă pentru o zi, / cea transformat veacu-n a fi, / sărută-mă ispitit, / sărutul perfect de lumesc. / Sărută-mă zi de zi / până când eu voi muri. / Sărută-mă unde, când / intră cerul în pământ, / sărută-mă infinit de frumos / discul nostru în univers.../sărută-mă până unde.../ai zămislit iubirea în mine” (Sărută-mă). Pentru poetă, gândul e ca un ”licurici luminând” (Într-o zi voi muri).

Și totuși, multe elemente romantice există în versuri: șoapta avea cândva ”miros de vară”; ”așchii de șoapte””chip de peruzea”; ș.a. Poezia acestei autoare este intimistă, gravitând în jurul iubirii de cuplu. Imagini obișnuite, fără nimic extravagant sau provocator. Și iubirea e cuminte, așezată, ca între oameni maturi. 

Iar poeta susține că iubirea este adevărata valoare care se află sub soare. Iar ea o poartă în suflet ca amintire. Versuri memorabile: ”Te voi chema cum pământul / De dor cheamă apa” (Te voi chema); În corespondență cu natura sunt stările celor doi: când plouă în luna lui Gustar, picurii de ploaie și frunzele căzute te invită la melancolie. Ex. ”Acest ianuarie...trist și stingher.../ Privește cu ochii pe geamul / Timpului spre cer.../ Visează la timpurile când/ Pământul tot era albit! / Visează...ianuarie stingher.../ Cu ochii pironiți la cer / Cu pleoapa tristă, tremurândă.../ Cum scutură zăpada: secundă cu secundă.../ Te uită iubite la început de ianuar.../Au înflorit toate zambilele / E primăvară iar...” (Acest ianuarie...) Oarecum influențată de lirica eminesciană, autoarea spune: ”E ca aminte să-ți aduci/ De ale noastre veri”; ”Și dacă stelele răsar / Uitându-se-n oglindă”; ”Și dacă stele bat în lac/ Ca necunoscutu-n poartă / E ca durerea mea s-o-mpac / Croindu-mi altă soartă!...” (Și dacă...) Primejdios apropiindu-se de poezia ”Și dacă...” inclusiv, prin titlul, același. Se știe că, între îndrăgostiți, dragostea sporește depărtarea, dar și apropie, prin dorul care se naște, indiferent de distanța dintre ei. Există și licențe poetice: ”a lacrimii ploi”, ”Și a cărei inimi de tine-i rănită”; ”Aducerile-aminte/ A clipelor ce dor”; etc.

O frumoasă carte de vizită personală prezintă autoarea în poezia: ”Până ieri...”: ”Eu sunt amarul vieții ce țipă-n pustiu / Eu sunt copilul uitat undeva chinuit / De jugul eternei și dulcei iubiri / Ce tainic te aștepta ca să vii. / Eu sunt imaginea incompletei tristeți / Ce trimite spre inimă mii de săgeți./ Eu sunt melodia ce tace uitată / Și repornită în viața furată. / Eu sunt un fulg ce topit e prin timp / În palma iubirii ce plânge-n amurg. / Eu sunt femeia ce plânge tăcută / Și a cărei inimă de tine-i rănită, / Eu sunt povestea neterminatei povești / Eu sunt spre tine pod peste timp / Tu mă urăști, tu deja m-ai uitat”. Sunt folosite multe elemente cosmice: luna, norii, soarele, stelele, amestecându-se cu elementele telurice; la fel elementele abstracte se îmbină cu cele foarte concrete: ”Când picuri ce ard al feței chip / Cad izbindu-se de lacrimi de nisip / Eu alerg prin timpul trecut imperfect. / Alerg / Dar stropii de ploaie lovesc și în toamna / Care sărută pământul. / Când norii se împletesc cu pașii mei / Însă de trec...prin focul de stele / Sunt precum e apa fierbinte-n ibric / Și așa se brăzdează într-un fel chinul / De lacrimi ce curg / Printre rânduri, rânduri de vise.” (Lacrimi). Un alt procedeu stilistic este folosirea personificării, astfel că, lucrurile dobândesc însușiri omenești și chiar puteri supranaturale. O poezie reușită este ”Desenăm” care proiectează în virtual, dorințele poetei: 

”Desenăm pe nisipul destinului / O inimă, un fluture, un zâmbet / Desenăm pe nisipul iubirii o inimă.../ O scoică...o frunză.../ Desenăm pe nisipul ființei / Neființa dorinței...neființă. / Desenăm pe nisipul trecutului / O ușă închisă...și-o firidă.../ Desenăm pe nisipul mormântului / Inimă rănită, o scuză / Apoi ne așternem regrete eterne, / De parcă am vrea nisipul să-l cernem.”. Multe poezii conțin întrebări retorice, chiar și în titlu. ”Spune-mi de ce?” e întrebarea generică din aceste poezii, pretext pentru a da un răspuns structurat pe sufletul autoarei. Astfel sunt: ”Spune-mi de ce?”; ”Spune-mi...”; ”Visul meu pe unde umblă...?”; Alte poezii în același ton interogativ, încep cu expresia: ”Oare de ce?” sau numai: ”Oare?”: ”Spune-mi de ce se împart sentimentele la unu?!.../ Spune-mi de ce iubirea ta / e nebunul din tabla de șah a vieții?/ Oare cerul de ce e sângeriu dimineața, / Oare de ce îți spun infinit: / Te iubesc, mai presus decât iubirea lumească.../ Oare de ce te-am cunoscut în astă viață / oare de ce...?!”(Spune-mi de ce...?!) Modul de adresabilitate în fața lui Dumnezeu este plin de reverență, poetul vine cu sufletul în palme la Tatăl său și Tatăl nostru și-i spune toate durerile, învind totodată de Iubirea Divină care iartă totul, uită totul și nu se grăbește să-l pedepsească pe cel ce a greșit. Ba uneori, poetul îi cere lui Dumnezeu să-l mângâie, să-l ia în brațe, să-l alinte, să-l legene: 

”Leagănă-mă pe picioare, Doamne! / Așa cum odinioară / m-ai legănat pe brațe! / Leagănămă cu leagănul dorului / Că eu pun sufletul / În palma Mântuitorului / Leagănă-mi gândurile toate! / Și adu-mi iubirea de departe! / Legănă taina amintirii / Să sărut picioarele iubirii.” (Leagănă-mă). Și din nou apare aici, coborârea din celest în pământesc, din abstract în concret, în lumea noastră. Sufletul pios al poetei ne lasă să pătrundem în intimitatea cu Dumnezeu, ne introduce în emoția ei: ”Înălțăm rugi spre cer.../ Ne facem chip cioplit din lemn / și lut / dar icoana din suflet / nu vrea s-o uit.../Îngenunchez într-un ungher din casă / și invoc puterea divină. / Cu dor în inimă, / Cu lacrima în ochi / Îndrept la Tine, Doamne/ Sfânta-mi rugăciune” (Icoanele din suflet). În același context al rugăciunii către Dumnezeu, către Maica Domnului și către sfinți, se înscrie și rugăciunea ”Bucurăte, Maică”. O foarte interesantă și intuitivă abordare a genialității lui Brâncuși se află în poezia, intitulată chiar așa, ”Brâncuși...”:

”Sărutul acesta străin și stingher / Ți-a sărutat muza adormită / Încât a ridicat brațele înspre cer / Și acum se uită, uimită! / Sărutul acesta diafan de ciudat / Sărută mâna care / Pe masă cu ea a săturat / Farfuria sufletului spre soare / Ce-a înălțat dragul sărut / Spre al văzduhului cer / Creând o biserică-n ou...un mister / Ce adâncește al eroului trup / El nu a creat păsări ce urcă la cer / Ci a creat zboruri eterne! / Un univers rece, efemer / Sărută pământul ce geme! / El piatra rece cu dalta a curtat-o / Și aripi a dat omului nou. / Povestea lui Brâncuși / Cu masa frumoasă / Și umilul chip, copil nedormit.” 

Drept omagiu, Ana Pleșa îi aduce lui Brâncuși –un ciclu de poeme minunate, având drept reper, locul lui de naștere, Hobița, dar și Gorjul, Jiul, Tismana, Sohodol, Lainici, precum și opera brâncușiană, pe care autoarea le cinstește și e mândră că sa născut și ea pe acele meleaguri. Spre finalul cărții, autoarea schimbă tonul și introduce câteva fabule amuzante în decor. Este limpede că autoarea iubește istoria și neamul pentru că îi omagiază pe Burebista, pe Tudor și pe toți marii români. Poezia Anei Pleșa nu mută munții din loc, nu prăbușește cascadele, nu face să țâșnească apa din stâncă, nu are puteri magice. În schimb ea oferă un grad de confort spiritual și o stare de bine celui care o citește cu sinceritate și bunăvoință, ca pe un dar, primit de nu știu unde.


 CEZARINA ADAMESCU
 Membru U.S.R. 
17 Februarie 2018


Comentarii